Baza HR kinematografije - igrani film

Bitka na Neretvi

Godina proizvodnje: 1969
Trajanje: 175 minuta (izvorna verzija; njemačka, talijanska i verzija za englesko govorno područje skraćivane su u minutažom različite inačice)
Tehnika: 35mm panavision, boja
Režija: Bulajić Veljko
Produkcija: Udruženi jugoslavenski producenti : Igor film (Rim) : Eichberg film (München)
Snimatelj: Pinter Tomislav
Filmski rod: Igrani film
Zemlja proizvodnje: Socijalistička Federativna Republika Jugoslavija/Savezna Republika Njemačka (Zapadna Njemačka)/Italija

Scenarij: Ratko Đurović, Stevan Bulajić, Veljko Bulajić, Ugo Pirro
Glazba: Vladimir Kraus-Rajterić (za englesko govorno područje Bernard Herrmann)
Montaža: Vojislav Bjenjaš, Roberto Perpignani
Scenografija: Dušan Jeričević, Vladimir Tadej
Kostimografija:

Uloge: Ljubiša Samardžić (Novak), Silva Košćina (Danica), Lojze Rozman (Ivan), Boris Dvornik (Stipe), Sergej Bondarčuk (Martin), Franco Nero (kapetan Riva), Yul Brynner (Vlado), Curd Jürgens (general Lohring), Hardy Krüger (pukovnik Kränzer), Anthony Dawson (general Morelli), Velimir Bata Živojinović (Stole), Oleg Vidov (Nikola), Milena Dravić (Nada), Orson Welles (četnički senator), Fabijan Šovagović (ludi Boško), Pavle Vuisić (Jordan), Kole Angelovski (Žika), Špela Rozin (Vladina pomoćnica), Charles Millot (Đuka), Dragomir Felba (otac), Stole Aranđelović (beznogi partizan) i dr.

Sadržaj: Početkom 1943. njemačka je komanda na jugoslavenskom prostoru, pod zapovjedništvom generala Lohringa, poduzela veliku ofenzivu protiv partizanskih jedinica i Vrhovnog štaba Narodnooslobodilačke vojske u zapadnoj Bosni, a uz podršku talijanskih, četničkih i ustaških snaga. Partizani pružaju herojski otpor višestruko nadmoćnu neprijatelju i nadiru prema jedinom preostalom mostu na Neretvi, preko kojeg se kane prebaciti na slobodni teritorij. Stoga sve šokira odluka Vrhovnog štaba da sruši taj most, no to je samo lucidna varka da bi se oslabile neprijateljske snage na drugoj obali Neretve...

Komentar: Najslavnije djelo specifično jugoslavenskog žanra partizanske epopeje (spektakla), Bitka na Neretvi najskuplji je, ali i najprodavaniji film ikad proizveden na području bivše Jugoslavije. Veljko Bulajić, rodonačelnik žanra filmom Kozara, okupio je impresivnu međunarodnu glumačku ekipu koja je, uz stjecaj raznih okolnosti i neosporna Bulajićeva marketinškog dara, odigrala presudnu ulogu u stjecanju oskarovske nominacije za najbolji film izvan engleskog govornog područja. Na festivalu u Puli, kao ideološki nedodirljiva super-produkcija, Bitka na Neretvi prikazana je izvan konkurencije (koja je prepuštena 'običnim smrtnicima'). Inače, riječ je o panoramskom filmu tzv. mozaične strukture čija je izvedba izrazito kaotična, zbivanja su nepregledna, likovi tipizirani (no zahvaljujući punokrvnim glumcima dobivaju ponešto reljefnosti), a dijalozi vrve frazeologijom. Film je posve u funkciji mitologizacije partizanske borbe i žrtvovanja, značenjski izrazito plošan, no u motivima muškog prijateljstva (parovi Martin - Riva, Kränzer - poručnik Horst, Novak - Stipe) i heteroseksualne ljubavi (Ivan - Danica, Nikola - Nada) nudi mogućnosti intrigantnih iščitavanja (npr. latentne homoseksualnosti ili svojevrsne nekrofilske erotike, s obzirom da svi prijateljski i ljubavni parovi u sebi nose tragičnu letalnu nit).

Ostale nagrade: Niš 70' - Grand prix Ljubiši Samardžiću
                                              Nagrada publike
                                              Zlatni ekran prikazivača i distributera (za 4.100.000 gledatelja u kinima)

Dozvola za prikazivanje: od 7. listopada 1969.

Izvoz: Portoriko, Libanon, Japan, Australija, Španjolska, Nizozemska te čitav svijet - izuzev Južne Afrike, Zambije, Tunisa, Albanije i Južne Koreje

 

Baza hrvatskoga filma / filmovi i redatelji sastavio Damir Radić, suradnik Nenad Polimac
Baza hrvatskoga filma / snimatelji sastavio Krešimir Mikić

Izradu baze hrvatske kinematografije financirali su Institut Otvoreno društvo i Hrvatski filmski savez