Punim plućima film


Godina proizvodnje: 2022.

Trajanje: 92 minute

Tehnika: DCP, boja

Filmski rod: Igrani film


Režija:
Jovanov Gonzo, Radislav

Produkcija:
Fade in, Propeler film

Snimatelj:
Herceg Stanko

Sinopsis:
Oleg, Febra, Mišo, Danko, Zorka i Biba u svojoj su mladosti bili nerazdvojni: slobodni, spontani i neopterećeni obvezama odraslog života. Tijekom godina su razdvojili, odselili i izgradili vlastite živote. Deset godina kasnije, stari se prijatelji ponovno okupljaju na Olegovom sprovodu. Unatoč međusobnim zamjeranjima i tajnama iz prošlosti, noć karmina postaje noć zabave i sjećanja na neka bolja vremena.

Uloge:
Aleksandra Naumov, Judita Franković Brdar, Rakan Rushaidat, Krešimir Mikić, Hrvoje Barišić, Dražen Pavalić, Vanda Vujanić, Tvrtko Jurić, Lada Bonacci, Domagoj Ivanković

Zemlja proizvodnje:
Hrvatska

Scenarij:
Radislav Jovanov Gonzo (suradnice Dora Šustić i Jasna Žmak)

Glazba:
Coco Moschito (Gordan Muratović)

Montaža:
Anita Jovanov

Scenografija:
Petra Poslek

Kostimografija:
Tajči Čekada

Komentar:
Najistaknutiji hrvatski redatelj muzičkih spotova i relativno zapaženi direktor fotografije igranih filmova, Radislav Jovanov Gonzo ogledao se dva puta i na poziciji režisera kratkog igranog filma, doduše u uratcima koji su bili dijelovi dugometražnih omnibusa – Zagrebačke priče 2 i Zagrebačke priče 3. Godine 2022. debitirao je kao samostalni režiser dugometražnog igranog filma, i to najstariji u povijesti hrvatske kinematografije – premijera njegova prvijenca Punim plućima na Pulskom filmskom festivalu zatekla ga je u 58. godini života. Film je to koji temeljnu situaciju eksplicitno preuzima iz kultnog ostvarenja Lawrencea Kasdana Velika jeza, koje je polučilo nemali broj filmova sljedbenika. U svima njima smrt jednog od članova nekadašnje mladalačke družine (preminuli je obično bio karizmatična osoba) razlog je okupljanja njegovih sada sredovječnih prijatelja na sprovodu i karminama, i na tom okupljanju oni se konfrontiraju sa svojim idealima iz mladosti i jedni s drugima. U Jovanovljevoj verziji, umrli je bio neka vrsta hipi odmetnika (gotovo karikaturalna koncepcija tog minutažom malog lika i glumačka izvedba neznanog Dražena Pavalića najslabije su točke filma), a njegovu bivšu ekipu koja mu dolazi na ispraćaj i potom ostaje na karminama čine Biba (Aleksandra Naumov), koja organizira sprovod i okupljanje, Febra (Rakan Rushaidat) koji se bavi taksiranjem, Mišo (Hrvoje Barišić), kuhar i vlasnik pizzerije, te hipstersko- veganski par iz Amsterdama, Danko (Krešimir Mikić) i Zorka (Judita Franković). Nakon sahrane urne s Olegovim pepelom, petero (bivših) prijatelja provode zajedno noć u pokojnikovoj kući, gdje se sjećaju 'starih dobrih vremena', odnosa s umrlim prijateljem, međusobnih relacija, sučeljavaju prošlo i sadašnje stanje, a što večer dalje odmiče konfliktne iskre između njih iskrit će sve jače. Scenaristički surađujući s Jasnom Žmak, potpisnicom predložaka za dva njegova kratka igrana filma iz spomenutih omnibusa Zagrebačke priče, te s praškom filmskom studenticom Dorom Šustić koja se u međuvremenu afirmirala hvaljenim romanom Psi, Jovanov Gonzo je Kasdanovu ostvarenju pristupio kao paradigmi čijim postulatima valja čim bolje ovladati, bez vidljive želje da ih u bitnom izmijeni. Što je moguće kompetentnije okušavanje u već isprobanom i dokazano uspješnom modelu, s dodavanjem lokalnih začina i nužno individualnih tonova kreativnih doprinosa iza i ispred kamere – čini se da je to bila glavna autorska ambicija. Jedini izrazit odmak jest posezanje za crtanofilmskim animacijama u flešbekovima koje potpisuje Svebor Kranjc, a kao i u druga dva prošlogodišnja hrvatska duga igrana filma koji su rabili animacije, Nosila je rubac črleni Gorana Dukića i Baci se na pod Nine Violić, postupak je donio dobrodošlu stilsku svježinu, 'propuhivanje' oblikovne dominante. Glavni glumci, u ovoj vrsti filma, izrazito oslonjenoj na dijaloge, važni baš u svojoj tzv. užeglumačkoj, verbalno-izražajnoj komponenti, redom su dobri, što je i očekivano od tako dokazanih imena kakva su Krešimir Mikić i Judita Franković, pa i Rakan Rushaidat; no ugodno su iznenađenje Hrvoje Barišić u svom uvjerljivo najboljem filmskom nastupu, te debitantica Aleksandra Naumov, kazališna glumica s malim kratkometražnim filmskim iskustvom: njezina su zanimljiva tjelesnost i verbalizacija dobro usklađeni, iako je dojam da su joj glumački potencijali i veći od onog što joj je Jovanov dao priliku izraziti. Užerežijski, Gonzo je najbolji u suverenom snalaženju u slojevitom prostoru kuće u kojoj se zbiva gotovo cijeli drugi dio filma, a kao cjelina Punim plućima kvalitativno je korektan rad kojem nedostaju snažnija energija i odvažnost da se iskorači u nepoznato, ili barem manje poznato.

Početak prikazivanja: premijerna projekcija 20. srpnja na Pulskom filmskom festivalu; redovna hrvatska kino distribucija 8. ožujka 2023.

Nagrade i festivali:
- Pulski filmski festival, 2022. – Zlatna arena za fotografiju, Zlatna arena za oblikovanje zvuka
- Međunarodni filmski festival Diorama, New Delhi, 2022. – Nagrada Silver Sparrow za najbolji međunarodni dugometražni igrani film
- Filmski festival glumca, Vinkovci, 2022. – Srebrni Orion za najbolju sporednu mušku ulogu (Hrvoje Barišić)